tips och trix del II
Här följer del II med tips och trix i jobbsökeri-branschen, och här kommer det handla om intervjun som vi blivit bjudna till efter att ha skrivit ett så bra personligt brev från förra delen.
Vad ska man då tänka på inför en intervju?
1. LÄS PÅ!!! Oavsett om det är en stor myndighet, ett privatägt företag eller vad för arbetsgivare det är frågan om så är det otroligt viktigt att vara påläst. In och kika på deras hemsida och titta under lediga jobb, där finns oftast flikar som medarbetare berättar eller om oss och där kan man hitta massa saker som man kan tänka på tills senare. Detta kan man göra redan när man skriver sitt personliga brev, och smyga in småsaker därifrån. Om den röda tråden i medarbetarnas berättelser är att man ska vara flexibel och stresstålig så kan det vara bra att belysa dessa sidor hos sig själv lite extra i de svar man ger.
Det viktigaste är dock att man vet vad det är för jobb man har sökt, och vad arbetsgivaren pysslar med, eftersom man ofta får frågan om man känner till företaget, dess vison m.m.
Pinsamt läge kan uppstå om man inte har något bra svar på den frågan.
2. Ta dig en ordentlig funderare. Vad kan du bidra med till företaget? Varför har du sökt dig till just den här arbetsgivaren? Man är ofta nervös inför en arbetsintervju eftersom det är en lite udda situation att sitta i ett rum med två-tre personer mittemot en och bli utfrågad. Men, jag brukar tänka att det är lika mycket deras jobb att få mig intresserad av tjänsten som att jag ska få dem att förstå att jag är rätt för dem. Med den tanken kanske man lyckas avdramatisera det hela lite. Att vara väl förberedd även på intervjufrågor gör också att man kan vara lite lugnare. Det är mycket lättare om man har tänkt igenom vilka starka sidor/sidor att utveckla som man har innan, istället för att försöka komma på något i stundens hetta. Jag har gjort så att jag några dagar innan har skrivit ner mina "svar" eftersom jag lättare minns saker när jag fått ner dem på papper. Ospontant kan tyckas, men då har jag iallafall tid att komma på bra saker att säga, som kan framhäva mina styrkor på bästa sätt.
Vilka frågor som kan dyka upp kan vara något av en överraskning, men för det mesta så liknar frågorna varandra iallafall på ett ungefär. Ha ditt personliga brev i bakhuvudet när du svarar, och om man kan anknyta till verkliga situationer så slipper man hamna i klysch-fällan. På frågan "är du bra på samarbete" kanske man lite snabbt kan berätta om någon situation på lyckat samarbete, kanske när du i ett grupparbete stött på problem men lyckats lösa det eller något liknande. På så vis får rekryteraren en bättre bild av dig och du berättar en sanningsenlig historia på ett förmodligen mer avslappnat sätt. Win-win helt enkelt.
Mer varianter på frågor som kan vara bra att fundera på innan finns här.
3. Kolla upp lönestatistik. I många fall kommer frågan om löneanspråk upp, och många arbetsgivare använder sig av individuell lönesättning. Därför kan det vara bra att man redan innan intervjun vet ungefär vad den marknadsmässiga ingångslönen är för en sådan tjänst du sökt, sen kan du beroende på utbildning/erfarenheter och meriter bestämma dig för vad du vill begära. Frågan om lön är jobbig, och samtidigt som man vill ha en så bra lön som möjligt så vill man inte heller begära på tok för högt. Bra att tänka på är dock att om man tänkt stanna på arbetsplatsen ganska länge är ingångslönen väldigt viktig, eftersom man annars alltid kommer ligga efter vid senare lönestegringar. Har du argument för den lön du kräver tycker jag inte man ska vara rädd att presentera sitt anspråk.
En bra sida för detta finns här.
4. Kontakta referenser. Ring upp dina gamla chefer eller någon annan som du arbetat med och kolla om det är ok att du lämnar deras telefonnummer på intervjun. Detta är viktigt för att de ska kunna förbereda sig och veta att det kan komma ett telefonsamtal framöver, och framförallt vart det kan komma ifrån.
Att vårda sina referenser på ett bra sätt är livsviktigt!
5. Se proper ut. Kanske känns lite fånigt, men genom att klä upp sig lite skickar man signaler som säger att man tar tjänsten på allvar och att man vill visa sig från sin bästa sida. En timme i kavaj kan vara lönt om det resulterar i ett jobb!
Nu är det bara att gå till intervjun, vara där i god tid, ha med sig betyg/intyg och referenser och kick ass!
Vad ska man då tänka på inför en intervju?
1. LÄS PÅ!!! Oavsett om det är en stor myndighet, ett privatägt företag eller vad för arbetsgivare det är frågan om så är det otroligt viktigt att vara påläst. In och kika på deras hemsida och titta under lediga jobb, där finns oftast flikar som medarbetare berättar eller om oss och där kan man hitta massa saker som man kan tänka på tills senare. Detta kan man göra redan när man skriver sitt personliga brev, och smyga in småsaker därifrån. Om den röda tråden i medarbetarnas berättelser är att man ska vara flexibel och stresstålig så kan det vara bra att belysa dessa sidor hos sig själv lite extra i de svar man ger.
Det viktigaste är dock att man vet vad det är för jobb man har sökt, och vad arbetsgivaren pysslar med, eftersom man ofta får frågan om man känner till företaget, dess vison m.m.
Pinsamt läge kan uppstå om man inte har något bra svar på den frågan.
2. Ta dig en ordentlig funderare. Vad kan du bidra med till företaget? Varför har du sökt dig till just den här arbetsgivaren? Man är ofta nervös inför en arbetsintervju eftersom det är en lite udda situation att sitta i ett rum med två-tre personer mittemot en och bli utfrågad. Men, jag brukar tänka att det är lika mycket deras jobb att få mig intresserad av tjänsten som att jag ska få dem att förstå att jag är rätt för dem. Med den tanken kanske man lyckas avdramatisera det hela lite. Att vara väl förberedd även på intervjufrågor gör också att man kan vara lite lugnare. Det är mycket lättare om man har tänkt igenom vilka starka sidor/sidor att utveckla som man har innan, istället för att försöka komma på något i stundens hetta. Jag har gjort så att jag några dagar innan har skrivit ner mina "svar" eftersom jag lättare minns saker när jag fått ner dem på papper. Ospontant kan tyckas, men då har jag iallafall tid att komma på bra saker att säga, som kan framhäva mina styrkor på bästa sätt.
Vilka frågor som kan dyka upp kan vara något av en överraskning, men för det mesta så liknar frågorna varandra iallafall på ett ungefär. Ha ditt personliga brev i bakhuvudet när du svarar, och om man kan anknyta till verkliga situationer så slipper man hamna i klysch-fällan. På frågan "är du bra på samarbete" kanske man lite snabbt kan berätta om någon situation på lyckat samarbete, kanske när du i ett grupparbete stött på problem men lyckats lösa det eller något liknande. På så vis får rekryteraren en bättre bild av dig och du berättar en sanningsenlig historia på ett förmodligen mer avslappnat sätt. Win-win helt enkelt.
Mer varianter på frågor som kan vara bra att fundera på innan finns här.
3. Kolla upp lönestatistik. I många fall kommer frågan om löneanspråk upp, och många arbetsgivare använder sig av individuell lönesättning. Därför kan det vara bra att man redan innan intervjun vet ungefär vad den marknadsmässiga ingångslönen är för en sådan tjänst du sökt, sen kan du beroende på utbildning/erfarenheter och meriter bestämma dig för vad du vill begära. Frågan om lön är jobbig, och samtidigt som man vill ha en så bra lön som möjligt så vill man inte heller begära på tok för högt. Bra att tänka på är dock att om man tänkt stanna på arbetsplatsen ganska länge är ingångslönen väldigt viktig, eftersom man annars alltid kommer ligga efter vid senare lönestegringar. Har du argument för den lön du kräver tycker jag inte man ska vara rädd att presentera sitt anspråk.
En bra sida för detta finns här.
4. Kontakta referenser. Ring upp dina gamla chefer eller någon annan som du arbetat med och kolla om det är ok att du lämnar deras telefonnummer på intervjun. Detta är viktigt för att de ska kunna förbereda sig och veta att det kan komma ett telefonsamtal framöver, och framförallt vart det kan komma ifrån.
Att vårda sina referenser på ett bra sätt är livsviktigt!
5. Se proper ut. Kanske känns lite fånigt, men genom att klä upp sig lite skickar man signaler som säger att man tar tjänsten på allvar och att man vill visa sig från sin bästa sida. En timme i kavaj kan vara lönt om det resulterar i ett jobb!
Nu är det bara att gå till intervjun, vara där i god tid, ha med sig betyg/intyg och referenser och kick ass!

Kommentarer
Trackback